Jalan Bentong Ke Gua Musang

Selepas melalui Plaza Tol Bentong Dari KL Bentong terus ke Laluan Persekutuan 1498 dan melalui Kampung Chinta Manis dan Felda Mempaga Jaya. Projek Central Spine Road CSR subpakej 5C dari Kampung Asap-Kampung Sertik di Bentong dan 5D Bentong Bypass lebuh raya empat lorong dua hala sejauh 285 kilometer yang siap dibina akan dirasmikan hari ini 7 Oktober 2021.


Highway Baru Padang Tengku Ke Gua Musang Sejauh 60km

Katanya laluan daripada Karak ke Pelangai yang juga dalam perancangan belum dimulakan kerana belum mendapat peruntukan dalam Rancangan Malaysia ke-12.

Jalan bentong ke gua musang. Lebuh Raya Central Spine Road CSR yang keseluruhan menelan belanja RM66 bilion terdiri daripada enam fasa. Berikut senarai lokasi terjejas dan jenis kejadian yang berlaku. Kiranya pengguna yang nak ke Kelantan atau Raub atau Lipis akan masuk dari persimpangan Lebuhraya Pantai Timur LPT kemudian keluar di persimpangan Jalan Utama Mempaga FT1498 dan masuk masuk balik ke Jalan Kuala Lumpur - Gua Musang FT08 di Kampung Asap sebelum FELDA Lurah Bilut tidak melalui bandar Bentong katanya.

Raub ke Bentong Pahang 54km Pakej 6. Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas Program Lawatan Kerja Ke Projek Central Spine Road CSR Pakej 5. Raub ke Bentong di sini baru-baru ini.

Pilihan ke dua untuk mereka yang dari Lembah Klang boleh melalui laluan Lebuhraya KL- Karak masuk Bentong dan menuju ke Gua Musang dan terus ke Besut. Pembinaan Lebuhraya Central Spine Road CSR dengan jarak keseluruhan 390 km yang melibatkan empat jajaran dari Bentong ke Gua Musang adalah jalan alternatif bagi pengguna jalan raya dari Selatan dan Kuala Lumpur selain melalui Lebuhraya Pantai Timur LPT 1 yang ingin ke Kelantan. Utama Mempaga FT1498 dan masuk masuk balik ke Jalan Kuala Lumpur - Gua Musang FT08 di Kampung Asap sebelum FELDA Lurah Bilut tidak melalui bandar Bentong katanya.

Di Raub pula Jalan Sengkela ke Chenua Jalan Bentong ke Gua Musang dan Jalan Ulu Renggol masih dinaiki air manakala di Bentong melibatkan jalan Karak ke Simpang Pelangai dan jalan utama Mempaga katanya. Sementara itu rentetan hujan lebat. PAS Kawasan Bentong memohon jasa baik pihak Jabatan Kerja Raya JKR Malaysia agar mempercepatkan proses baik pulih laluan FT08 Jalan Bentong Gua Musang Seksyen 15-20 yang runtuh dan masih belum dibaik pulih sejak November tahun lalu.

Laluan ini lebih menjimatkan kerana hanya perlu. Relong Kuala Lipis Pahang sejauh 938km atas faktor kawasan kemalangan Pakej 4 dari Kg. BENTONG 25 Jan.

Masa pemanduan mengikut laluan ini lebih lama sedikit dalam lingkungan 6 jam pemanduan. Menteri Besar Pahang Datuk Seri Wan Rosdy Wan Ismail berkata kedua-dua subpakej ini adalah sebahagian daripada keseluruhan. Katanya jawatankuasa itu menerima laporan Jalan Jerantut ke Maran Jalan Serengkam dan Jalan utama Jengka Utara dan Selatan masih.

14 persimpangan utama dibina bagi memudahkan pengguna jalan raya mengakses destinasi masing-masing dengan mudah seperti di Kuala Krai Sungai Lakit Gua Musang Mentara Kubang Rusa akses Tasik Kenyir dan Cameron Highland Sungai Yu Chegar Perah Felda Telang Kampung Relong Bentong Mempaga KL Karak akses ke Genting. Lakit ke Gua Musang Kelantan 59km Pakej 3. Relong Kuala Lipis Pahang 925km Pakej 4.

Senarai Laluan Alternatif Ke Pantai Timur Malaysia Kelantan Pahang Dan Terengganu. Pastikan brek kenderaan anda berfungsi dengan baik dan bunga tayar kenderaan anda dalam keadaan. Laluan ini bertujuan untuk mengelak dari kesesakan di bandar Bentong.

Jalan Persekutuan FT008 Bentong-Gua Musang-Kota Bharu Jalan Persekutuan FT185 Simpang Pulai-Lojing-Gua Musang SENARAI NOMBOR TELEFON YANG BOLEH DIHUBUNGI UNTUK MAKLUMAT TRAFIK. Hujan lebat berterusan iaitu peringkat jingga juga dijangka berlaku di Perak Hilir Perak dan Muallim Kelantan Gua Musang Pahang Tanah Tinggi Cameron Lipis Jerantut Bentong Maran dan Kuantan Selangor Sepang Putrajaya dan Negeri Sembilan Jelebu katanya ketika dihubungi hari ini. Ia telah dibina pada 1930-an dan siap lengkap pada 2007 apabila laluan Kota Bharu-Machang-Kuala Krai berjaya disiapkan.

Jadi jika melalui jalan ini anda akan banyak bertembung dan mengekori kenderaan-kenderaan berganda besar. A GUA MUSANG - Jalan Gua Musang-Lojing di laluan FT185 di sini ditutup kepada semua kenderaan pada Ahad berikutan tanah runtuh dan banjir lumpur. Jalan Alternatif Dari Bentong Melalui Kuala Lipis Ke Kota Bharu.

Relong Kuala Lipis ke Raub Pahang 50km Pakej 5. Lakit Kelantan 47km Pakej 2. Bila tibanya musim perayaan pastinya jalan raya sesak dengan kenderaan yang berpusu-pusu ingin pulang ke kampung halaman.

Pilihan 2 - Memandu melalui Jalan Bentong - Gua Musang. Laluan Persekutuan Malaysia 8 juga dikenali sebagai Lebuhraya Gua Musang merupakan laluan persekutuan di MalaysiaIa menghubungkan Bentong Pahang di selatan dengan Kota Bharu Kelantan di Utara. JALAN CENTRAL SPINE BENTONG KE RAUB KINI DIBUKA.

CSR adalah projek lebuhraya atau jalan berkembar empat lorong mengikut piawaian JKR R5 yang akan menghubungkan Bentong Pahang ke Kuala Krai Kelantan yang meliputi jarak sepanjang 3068km selepas penjajaran semula dari yang asal 351km. Jalan Gua Musang-Lojing di laluan FT 185 di Gua Musang ditutup kepada semua kenderaan pada Ahad kerana bencana tanah runtuh dan banjir lumpur. Lembaga Lebuhraya Malaysia 1-800-88-7752 IPD Bentong 09 222222 IPD Raub 09-3562003 IPD Gua Musang 09-9125428 hp3310commy.

Jalan Alternatif Dari Gua Musang Melalui Kuala Krai Ke Kota Bharu. Semalam sebahagian dari lebuhraya berkenaan telah pun dibuka. Begitu juga keadaan di beberapa daerah Pahang iaitu Raub dan Bentong yang menjadi jalan utama ke negeri Kelantan.

BENTONG 7 OKTOBER 2021. Selain itu di Kelantan Tumpat Tanah Merah Pasir Mas Kuala Krai Machang Jeli dan Gua Musang Pahang Temerloh Maran Raub Jerantut Kuantan dan Bentong Perak Hulu Perak Kuala Kangsar Larut Matang dan Selama Kedah Baling dan Yan. CSR dari Gua Musang ke Karak peruntukan sudah ada dan sebahagian projek ini sudah siap serta ada yang dalam pembinaan cuma yang tinggal pakej untuk menyambung ke Negeri Sembilan dan Johor.

Jalan pintas Gua Musang ke Kuala Terengganu sering dijadikan laluan utama oleh banyak kenderaan berat terutama lori tangki dan lori balak. Ia merupakan jalan utama yang menghubungkan Tanah Tinggi Lojing di Gua Musang dan Cameron Highlands Pahang. Relong Kuala Lipis ke Raub Pahang sejauh 50km atas faktor kesinambungan jajaran dan Pakej 5 dari Raub ke Bentong Pahang sejauh 54km atas faktor kesesakan lalu lintas.

Dua lagi Seksyen Jalan Central Spine CSR iaitu Seksyen 5C dari Kampung Asap ke Kampung Sertik di Bentong dan Seksyen 5D Bentong bypass dibuka secara rasmi hari ini. Tinjauan dilakukan mendapati ketika dalam perjalanan ke kawasan kampung itu terdapat papan tanda mengenai projek menaik taraf jalan yang sepatutnya siap pada Jun 2018 namun sehingga ke hari ini penduduk terpaksa menggunakan jalan balak yang mendatangkan risiko kepada keselamatan mereka. Kuala Krai ke Jambatan Sg.

Jalan sepanjang 92 kilometer menghubungkan Gua Musang dengan Cameron Highlands yang terputus pada awal tahun diakibatkan oleh tanah runtuh kini boleh digunakan semula. Majlis perasmian penyerahan projek disempurnakan Menteri Kanan Kerja Raya YB Dato Sri Haji Fadzillah. Menurut Yang Dipertua PAS Kawasan Bentong.

Central Spine Road CSR or Kuala KraiKuala Pilah Highway Federal Route 34 is a new toll-free highway under construction in the center of Peninsular MalaysiaThe 325 km 201 miles highway is built to eventually replace the former two-lane Federal Route 8 Gua Musang Highway and Federal Route 9 KarakTampin highwayConstruction of CSR starts at Package 3 which is from. Jalan Alternatif Dari Chukai Melalui Kampung Ibok Ke Kuala Terengganu. Jalan Alternatif 1 di Jalan Persekutuan 8 FT8 Dari Bentong ke Kota Bharu Kelantan melalui Felda Mempaga Pahang.

Pakej tersebut ialah Pakej 3 dari Gua Musang Kelantan ke Kg. Bentong ke Simpang Pelangai Pahang 475km. Gua Musang ke Kg.


Lebuh Raya Utama Tengah Csr Posts Facebook


LihatTutupKomentar